mapa strony   |   kontakt   |

Koncepcja pracy Szkoły

Dokument usunięty dnia 19.10.2015
powód: dokument nieaktualny


Naszym zamiarem jest tworzenie szkoły dbającej o jakość kształcenia, wychowania i opieki – realizowanie koncepcji budowania szkoły nowoczesnej, w której uczniowie i nauczyciele nieustannie doskonalą swe umiejętności.

Misją działania nauczycieli jest :


W NASZEJ SZKOLE UCZYMY DZIECI ROZUMIEĆ ŚWIATI ROZWIĄZYWAĆ PRZYSZŁE PROBLEMY
a zatem działania w obszarze kształcenia można zdefiniować w następujący sposób:

  1. uczyć się, aby wiedzieć,
  2. uczyć się, aby działać,
  3. uczyć się, aby żyć wspólnie z innymi,
  4. uczyć się, aby być

Nasza wizja :

WSPIERANIE ROZWOJU KAŻDEGO UCZNIA,
dlatego
W KAŻDEJ SYTUACJI DOBRO DZIECKA STAWIAMY NA PIERWSZYM MIEJSCU

Tworzymy szkołę, która będzie wspólnotą opartą na zasadzie partnerstwa, szacunku i wzajemnej pomocy,
w której każdy członek społeczności jest jednakowo ważny, a jego godność nietykalna.

Misją szkoły jest tworzenie uczniom możliwości pełnego rozwoju intelektualnego, psychicznego i fizycznego w poszanowaniu ich godności i wolności światopoglądowej oraz przygotowanie ich do dalszego kształcenia.

W swej pracy zamierzamy kierować się:
• obowiązującym prawem,
• standardami edukacyjnymi,
• lokalną polityką oświatową,
• diagnozą uwarunkowań środowiskowych, w jakich funkcjonuje szkoła,
• oczekiwaniami głównych partnerów szkoły tak zewnętrznych, jak i wewnętrznych..

Wobec powyższego w projektowaniu i pracy zamierzamy stosować:
• planowanie i podejmowanie decyzji w procedurach demokratycznych,
• monitorowanie działań i samoocenę prowadzącą do weryfikacji w celu ulepszania jakości pracy,
• pomiar efektów działań, badanie jakości we wszystkich obszarach pracy szkoły – zarówno w odniesieniu do stosowanych procedur, jak i efektów uzyskiwanych w toku podejmowanych działań,
• ewaluację,
• planowe doskonalenie kadry skorelowane z pedagogicznymi i organizacyjnymi potrzebami placówki.


Kierunki rozwoju w poszczególnych obszarach pracy szkoły
Kształcenie i wychowanie:
1. W zakresie edukacji :
- osiąganie dobrego poziomu nauczania wskutek dbałości o rozwój uczniów w szerokim zakresie (uczeń więcej umie, potrafi, rozumie), czyli kształcenie dostosowane do możliwości i ambicji, indywidualizując proces uczenia się uczniów i wymagań, w oparciu o dobre rozeznanie w możliwościach uczniów;
- porównywanie wyników uzyskanych przez uczniów na sprawdzianie zewnętrznym i sprawdzianach wewnętrznych, systematyczne diagnozowanie poziomu wymaganej wiedzy i umiejętności uczniów z zakresu opanowania podstawy programowej oraz sprostania standardom wymagań edukacyjnych;

►dbałość o harmonijny rozwój dzieci z uwzględnieniem ich potrzeb i możliwości, indywidualizacja pracy z uczniami :
- wspomaganie uczniów z trudnościami w nauce i z deficytami rozwojowymi w oparciu o diagnozę potrzeb rozwojowych poprzez:
- indywidualizacja wymagań w stosunku do dzieci o specjalnych potrzebach pedagogicznych poprzedzone diagnozą oraz bieżącą obserwacją, analizą osiągnięć uczniów,
- zajęcia terapii pedagogicznej – od klasy I, co najmniej do III, logopedycznych we współpracy z ppp, gimnastyki korekcyjnej,
- prowadzenie zajęć wyrównawczych ukierunkowanych na uzupełnianie wiedzy i umiejętności z języka polskiego, matematyki, języka angielskiego i innych w zależności od potrzeb uczniów w danym roku szkolnym,
- zapewnienie opieki pedagogicznej, psychologicznej i terapeutycznej na terenie szkoły:
- pomoc pedagoga szkolnego oraz psychologa z Poradni Pedagogiczno – Psychologicznej;

►rozwój zainteresowań i aspiracji uczniów:
- doprowadzenie uczniów do sukcesów w konkursach przedmiotowych, artystycznych i sportowych poprzez przygotowywanie uczniów podczas zajęć pozalekcyjnych do konkursów szkolnych i międzyszkolnych,
- stałe wzbogacanie oferty zajęć pozalekcyjnych ukierunkowanych na rozwój osobistych uzdolnień i zainteresowań uczniów: kół przedmiotowych, artystycznych, klubów zainteresowań oraz rozwijanie działalności sportowej;
- rozwijanie programu edukacji europejskiej ściśle sprzężonej z edukacją regionalną wykorzystując dogodne położenie szkoły na obszarze starej Łodzi,
- działalność Klubu Europejskiego i Klubu Przyjaciół Łodzi;

►rozwój umiejętności ponadprzedmiotowych mających na celu integracje wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin i przygotowując uczniów do pełnienia ról społecznych poprzez :
- realizację innowacji pedagogicznych w zakresie rozwijania twórczej aktywności dzieci mającej na celu kształtowanie pozytywnego nastawienia do życia, postaw otwartych na potrzeby innych ludzi (kolegów, rodziny, środowiska lokalnego), filozofowanie z dziećmi – w klasach II, polegające na kształceniu umiejętności zadawania pytań, jak również refleksyjnego spojrzenia na problemy wyborów moralnych, postaw ludzi, kontynuacja innowacji uczeń w roli dziennikarza – integracja umiejętności językowych, twórczych, organizacyjnych,
- wdrożenie autorskich programów zajęć pozalekcyjnych, w tym: koła teatralnego, dziennikarskiego i poetyckiego, twórczości z elementami arterapii, koła „Wszędobylscy”, koła plastycznego,
- realizację autorskich programów mających na celu poszerzenie treści przyrodniczych, ekologicznych,
- realizację projektów edukacyjnych: w ostatnich latach w ramach EFS „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”, projektów szkolnych „Moja ojczyzna – Polska”, „Szczęśliwa siódemka”, opieka na grobowcem Jacoba Vive”, Gala Matejkowska, „Cała Polska czyta dzieciom”
- kształcenie postaw obywatelskich, patriotycznych poprzez organizowanie uroczystości szkolnych związanych z obchodami ważnych świąt państwowych, udział w uroczystościach miejskich, organizowanie tematycznych wystaw, zwiedzanie wystaw w muzeach, a także realizacja szkolnych projektów edukacyjnych,
- kształcenie odbiorców kultury – szeroko zakrojona edukacja kulturalna, której celem jest przygotowywanie dzieci i młodzieży do uczestnictwa w kulturze, czyli udziale uczniów w zjawiskach kultury, umożliwienie dzieciom kontaktu z dziedzictwem kulturowym: muzealnym, teatralnym, filmowym, historycznym i turystyczno-krajoznawczym.

2. W zakresie wychowania - realizacja głównego celu wychowawczego szkoły wynikającego z programu wychowawczego szkoły, którym jest: Kształtowanie społecznych norm współpracy i wzajemnego poszanowania, a zatem:
♦ socjalizacja uczniów polegająca na pobudzaniu rozumienia zasad i umiejętności, pogłębianiu samoświadomości, inspirowaniu określonych postaw, np. poprzez przyjęcie przez każdą z klas określonych zasad postępowania w kontraktach klasowych, np.: wszyscy mówimy sobie prawdę, pomagamy słabszym, szanujemy swoją godność i godność innych;
- dbałość o bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne uczniów - działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa uczniów tak w szkole, jak poza nią poprzez udział w kampaniach społecznościowych:
- „Szkoła bez przemocy”,
- „Bezpieczne Dziecko”,
- Realizacja programu wychowania komunikacyjnego;
♦ integracja środowiska klasy, szkoły poprzez kształcenie umiejętności komunikowania się, współdziałania w grupie rówieśniczej, rozwiązywania konfliktów drogą pokojową, kształtowania postaw tolerancji,
♦ działania uczniów na rzecz innych :
- poprzez udział uczniów w akcjach charytatywnych: Pomagamy zwierzętom ze schroniska, akcjach PCK, Caritas,
- realizacja projektu - urodziny Kubusia Puchatka,
- czytanie – uczniowie klas starszych czytają młodszym;
♦ działania prozdrowotne poprzez udział w kampaniach i akcjach prozdrowotnych:
- „ Między nami kobietkami”,
- „Radosny uśmiech – radosna przyszłość, promocja zdrowego uzębienia”;
- Owoce w szkole”, „Mleczko dla każdego ucznia”,
- badania profilaktyczne uczniów, w tym ortopedyczne połączone ze spotkaniami edukacyjnymi z zakresu profilaktyki wad postawy w ramach Programu Profilaktyki Zdrowia Rodziny
- realizacja projektu wychowawczego „szkoła z zasadami” w ramach programu STOP – PRZEMOCY oraz kampanii Szkoły bez przemocy,
- realizacja zintegrowanych, wychowawczych bloków tematycznych w przedmiotach humanistycznych, przyrody i zajęć z wychowawcą (Dziecko ma prawo do ..., Ja – my – inni), aby uczeń w szczególności: radził sobie z samym sobą, potrafił współpracować w grupie, dostrzegał odmienność, znaczenie i ważność innych ludzi wokół oraz rozwijał w sobie postawę troski i dbałości o drugiego człowieka oraz środowiska przyrodniczego, przezwyciężał niepowodzenia, dbał o kulturę słowa i zachowania, rozwijał umiejętności planowania, podejmowania decyzji i brania za nie odpowiedzialności;
♦ kultywowanie tradycji szkoły, w tym świąt szkolnych: np. pasowanie na ucznia szkoły, Dzień Edukacji, Dzień Patrona, Andrzejki, Wigilia, Dzień europejski - Poznajemy kulturę..... (danego narodu), Dzień Dziecka itp.;
♦ działania samorządów klasowych i rady samorządu uczniowskiego od planowania do realizacji życia kulturalnego, turystycznego i rozrywkowego klasy i szkoły,
♦ włączanie uczniów w proces opiniowania życia szkoły (ankietowanie, sejmik samorządowy, spotkania i rozmowy z dyrekcją szkoły);
♦ indywidualizacja pracy oraz zapewnienie opieki pedagogicznej, psychologicznej i terapeutycznej na terenie szkoły:
- indywidualizacja wymagań w stosunku do dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych poprzedzona diagnozą oraz bieżącą obserwacją, analizą osiągnięć uczniów tak w sferze dydaktycznej, jak i wychowawczej;
- pomoc pedagoga szkolnego oraz psychologa z Poradni Pedagogiczno – Psychologicznej Nr 2,
- objęcie uczniów zajęciami wspierającymi indywidualnymi i grupowymi na terenie szkoły,
- kierowanie uczniów na zajęcia specjalistyczne;

♦ działania wychowawcze w świetlicy szkolnej na rzecz usamodzielnienia uczniów oraz kształcenia odpowiedzialności;
♦ zapobieganie niedostosowaniu społecznemu uczniów poprzez realizację zadań z zakresu profilaktyki:
- poszerzenie zakresu zajęć profilaktyki uzależnień, socjoterapeutycznych,
- działania terapeutyczne i socjoterapeutyczne w świetlicy profilaktycznej,
- realizację programów psychoedukacyjnych i zdrowotnych - wzmacniania i wygaszania zachowań („Jestem, czuję, myślę” – kl. I – III, programu „Lider” dla przedstawicieli Samorządu szkolnego),
- poradnictwo psychologiczne i pedagogiczne,
- edukację prawną kierowaną do uczniów klas najstarszych;
♦ działania uczniów na rzecz ochrony środowiska poprzez udział w akcjach ekologicznych:
- Sprzątanie Świata;
- „Na ratunek kasztanowcom”
- Zbiórka darów dla zwierząt ze schroniska przy ul. Marmurowej.
- Pomóżmy ptakom przetrwać zimę”
- Zbiórka makulatury, zużytych baterii, płyt CD, telefonów komórkowych
- DZIEŃ ZIEMI;
♦ zbliżenie między szkołą, rodzicami i uczniami – wszelkie działania w zakresie edukacji prorodzinnej.

Opieka
Ten obszar w pracy szkoły 45 wydaje się szczególnie ważny dla całej społeczności szkoły, w tym w szczególności dla dzieci z rodzin mało zaradnych, ubogich, niewydolnych wychowawczo.
♦ Stworzenie systemu pomocy (opartego na wnikliwej diagnozie środowiskowej) uczniom z ubogich lub zaniedbanych rodzin:
- kontynuowanie dożywiania dzieci z ubogich rodzin,
- kontynuowanie zajęć opiekuńczych i wychowawczych w świetlicy szkolnej i świetlicy środowiskowej ,
- organizowanie zajęć dla dzieci w czasie wolnym od nauki, np. w czasie ferii,
- współpracę z siostrami salezjankami - Ochronką Bałucką,
- organizowanie bezpłatnych zajęć pozalekcyjnych, w tym sportowych we współpracy z klubami sportowymi,
- współpracę z sądem rodzinnym i opiekuńczym oraz z kuratorami sądowymi,
- pozyskiwanie środków finansowych i rzeczy od instytucji pomocy społecznej, PCK, Caritas, parafii, organizacji samorządowych, sponsorów.

3. Zbliżenie między szkołą, rodzicami i uczniami
♦ Tworzenie warunków do budowania porozumienia i powiązania domu ze szkołą poprzez:
- systematyczne, życzliwe kontakty w oparciu o przekazywanie rzetelnych informacji każdej ze stron,
- organizowanie uroczystości, koncertów, imprez klasowych i szkolnych z udziałem rodziców (dni otwartych),
- realizację prorodzinnych działań edukacyjnych i wychowawczych, pomoc rodzinie w odszukaniu własnych korzeni, stąd kultywowanie tradycji, wartości rodziny,
- współudział rodziców w tworzeniu dokumentów regulujących pracę szkoły (szkolny program wychowawczy, klasowy program wychowania),
- udział rodziców w strukturach szkoły (Rada Rodziców),
- opiniowanie przez rodziców pracy szkoły w anonimowych ankietach,
- indywidualną współpracę z rodzicami wynikającą z aktualnych potrzeb,
- zorganizowanie poradnictwa pedagogicznego i psychologicznego na terenie szkoły;
- kształtowanie określonego i uzgodnionego wspólnie rodzicami uczniów systemu wartości nadrzędnych.

Kształt organizacyjny

1. Organizacja pracy

♦ Przekształcenie placówki w organizację rozwijającą się w oparciu o samodoskonalenie, a zatem:
- rozwój pracowników - tworzenie warunków do doskonalenia nauczycieli, również w systemie WDN, by nauczycieli jako pracowników pierwszej linii, zachęcać do własnych wysiłków w kierunku zrozumienia procesów, systemów i tkwiących w nich możliwości ciągłego wzrostu i doskonalenia się, by szkoła ta stawała się instytucją uczącą się, która nieustannie powiększać będzie swoje możliwości tworzenia własnej przyszłości.
♦ Jak najlepszy dobór kadry pedagogicznej - nauczycieli, do których uczniowie chętnie się przywiązują, których zasady postępowania i oceniania są przejrzyste dla uczniów i ich rodziców;
♦ Zwiększenie stopnia dostępu do korzystania z technik multimedialnych. Rozwijanie systemu informatycznego połączone w sieć szkolną (księgowość – sekretariat – dyrektor –pokój nauczycielski – pracownia informatyczna - pracownia multimedialna-biblioteka, a z czasem klasy);
♦ Zapewnienie sprawnej organizacji pracy i przepływu informacji, dbałość o finanse oraz dobrą pracę administracji szkolnej.

2. Rozwój bazy szkolnej - zapewnienie właściwych warunków dla procesu uczenia się poprzez dbałość o bezpieczeństwo, higienę, estetykę i nowoczesne wyposażenie materiałowo – techniczne i dydaktyczne szkoły:
♦wzbogacanie wyposażenia pracowni edukacji wczesnoszkolnej, przyrody, terapii pedagogicznej, pracowni informatycznej, pracowni multimedialnej, biblioteki;
♦ utworzenie pracowni audiowizualnej;
♦ przeprowadzenie remontów szkoły i poprawa jej estetyki angażując w to środki tzw. własne:
2010
2012 - dalsza wymiana stolarki okiennej,
- malowanie ciągu komunikacyjnego na niskim parterze,
- remont małej sali gimnastycznej,
- odnawianie sal lekcyjnych i uzupełnianie wyposażenia w stoliki i krzesła dostosowane do wysokości uczniów,
- remont schodów na boisko szkolne,
- wymiana oświetlenia w salach lekcyjnych i gimnastycznych,
- poprawa estetyki m.sali gimnastycznej

3. Promocja szkoły poprzez:
♦ współpracę z najbliższym środowiskiem:
- okolicznymi przedszkolami: PM Nr 18, PM Nr 50, PM Nr 35,
- szkołami podstawowymi, najbliższymi gimnazjami,
- Ochronką Bałucką sióstr salezjanek
- Centrum Zajęć Pozalekcyjnym Nr 1,
- Towarzystwem Opieki nad Starym Cmentarzem,
- Stowarzyszenie Przyjaciół Starego Miasta,
- Klubem Gwardia, Klubem Karate Shotokan,
- Miejską Biblioteką Publiczną Łódź -Bałuty,
- Radą Osiedla Bałuty Doły i innymi instytucjami, które mogą wspomóc działalność szkoły, czy uczniów,
♦ organizowanie imprez środowiskowych;
♦ stworzenie strony internetowej szkoły i wydanie informatora o szkole;
♦ zamieszczanie w prasie edukacyjnej artykułów o przedsięwzięciach, programach edukacyjnych i uroczystościach szkoły.
4. Pozyskiwanie dodatkowych środków dla szkoły poprzez:
- opracowywanie programów działań promocyjnych, pozyskiwanie sponsorów,
- organizację kiermaszy, np. podręczników, pomocy szkolnych i innych,
- wynajmowanie pomieszczeń szkolnych innym podmiotom,
- składki rodziców uczniów, z darowizn i od sponsorów.

Dyrektor Szkoły
wspólnie z Radą Pedagogiczną SP Nr 45

Pokaż metryczkę tego dokumentu drukuj 
Podpisał: Anna Otto-Dutka
Dokument z dnia: 20.02.2013
Dokument oglądany razy: 1 028
Opublikował: Anna Otto-Dutka
Publikacja dnia: 20.02.2013
 
Ukryj metryczkę tego dokumentu     drukuj 


bip.gov.pl