mapa strony   |   kontakt   |

Wewnątrzszkolny System Oceniania

Dokument usunięty dnia 18.01.2016
powód: Wewnątrzszkolny System Oceniania jest częścią Statutu Szkoły

Wewnątrzszkolny System Oceniania SP nr 45 im. Jana Matejki w Łodzi

1. Opracowany na podstawie i z uwzględnieniem rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.
2. Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. ( Dziennik Ustaw z 2010 r. Nr 228 poz. 1487).


C Z Ę Ś Ć I

Rozdział I

Informacje ogólne

1. Wewnątrzszkolny System Oceniania zwany WSO określa szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego, stanowi on załącznik nr 3 do Statutu Szkoły Podstawowej nr 45 im. Jana Matejki w Łodzi i jest jego integralną częścią.

2. Ocenianiu podlegają:

a) osiągnięcia edukacyjne ucznia,
b) zachowanie ucznia.

3. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych przez nauczycieli programów nauczania uwzględniających tę podstawę.

4. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków zawartych w Statucie Szkoły.

5. Zasady oceniania religii i etyki określają odrębne przepisy.

6. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.

7. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

a) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
b) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu rozwoju,
c) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
d) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,
e) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.

8. Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).

9. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.

10. 1. Wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych formułują nauczyciele prowadzący zajęcia edukacyjne w poszczególnych klasach na początku każdego roku szkolnego w przygotowanych przez siebie Przedmiotowych Systemach Oceniania (zwanych w skrócie: PSO), które muszą być zgodne z niniejszym WSO.

2. Wymagania te powinny wynikać z realizowanych przez nauczycieli programów nauczania zgodnych z aktualnie obowiązującą podstawą programową.

11. Każdy nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.

12. Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:

1) posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie;
2) posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w planie działań wspierających, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach;
3) posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się, lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej – na podstawie tej opinii oraz ustaleń zawartych w planie działań wspierających, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów, o których mowa w pkt 2;
4) nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt 1-3, który objęty jest pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole – na podstawie ustaleń zawartych w planie działań wspierających, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów, o których mowa w pkt 2.

13. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.

14. Nauczyciele informują pedagoga szkolnego i wychowawcę klasy o sytuacjach wymagających ich interwencji lub o konieczności zorganizowania uczniowi pomocy.

Rozdział II

Informowanie o wymaganiach edukacyjnych, sposobach sprawdzania osiągnięć szkolnych oraz o postępach uczniów.

1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego, we wrześniu, informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
a) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
b) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
c) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

2. Powiadamianie rodziców (prawnych opiekunów), o którym mowa w pkt. 1, może odbywać się w wybrany przez nauczyciela sposób:
a) osobiście, na pierwszych zebraniach w każdym roku szkolnym,
b) w postaci wpisu do zeszytu ucznia,
c) w postaci wyłożenia przedmiotowego systemu oceniania w dostępnym dla rodziców miejscu: w klasie u wychowawcy, w bibliotece szkolnej.

3. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego, we wrześniu, informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
a) zasadach oceniania obowiązujących w szkole, a zawartych w niniejszym dokumencie,
b) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania,
c) warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
d) skutkach ustalenia uczniowi nagannej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

4. Określone przez nauczycieli wymagania edukacyjne wynikające z realizowanego programu nauczania oraz sposoby sprawdzania osiągnięć uczniów, jak również informacja o obowiązujących w szkole zasadach zachowania, udostępniane są wszystkim zainteresowanym w trakcie roku szkolnego przez wychowawców oraz za pośrednictwem czytelni szkolnej.

5. Rodzice uczniów mają prawo wglądu do ocenionych i sprawdzonych prac klasowych swoich dzieci:
a) w czasie zebrań /konsultacji/ organizowanych przez szkołę,
b) rodzice mogą wypożyczyć pracę do domu, na zasadach określonych przez nauczycieli.

6. Wychowawca klasy podczas comiesięcznych zebrań /konsultacji/ z rodzicami uczniów przekazuje informacje o aktualnych postępach w rozwoju ich dziecka, postępach w nauce i jego zachowaniu w szkole.

7. Zebrania/konsultacje/ z rodzicami uczniów odbywają się jeden raz w miesiącu w godzinach i terminach wyznaczonych przez Dyrektora szkoły.


Rozdział III
Ocenianie uczniów na I etapie edukacyjnym w klasach I - III


1. Nauczyciele uczący w klasach I – III na bieżąco oceniają ucznia w następujących obszarach:

a) edukacja polonistyczna,
b) edukacja muzyczna,
c) edukacja plastyczna,
d) edukacja społeczna
e) edukacja przyrodnicza,
f) edukacja matematyczna,
g) wychowanie fizyczne,
h) zajęcia komputerowe,
i) język angielski,
j) religia/etyka, jeśli uczeń został zapisany przez rodziców (prawnych opiekunów) na te zajęcia.

2. Ocenie podlega także rozwój społeczno – emocjonalny ucznia (zachowanie), ocenia go wychowawca klasy.
3. Nauczyciel ocenia na bieżąco wszelkie przejawy aktywności uczniów, biorąc pod uwagę ich wkład pracy. Ocenia wypowiedzi ustne, prace w zeszytach uczniowskich, kartach pracy, prace klasowe, sprawdziany, kartkówki, projekty, materiały i wytwory przygotowane przez ucznia, jego aktywność i zaangażowanie.
4. Oceny w formie punktów zapisuje w zeszytach / dzienniczkach ucznia, na pracach ucznia oraz w dokumentacji szkolnej.
5. Wymagania na poszczególne punkty opisane są w przedmiotowym systemie oceniania. Nauczyciele omawiają je z uczniami i ich rodzicami na początku każdego roku szkolnego.
6. W celu bieżącej rejestracji osiągnięć edukacyjnych ucznia nauczyciel gromadzi jego prace, które przechowuje do końca danego roku szkolnego.

7. Sposób oceniania ucznia na zajęciach edukacyjnych:

Symbol stosowany w dzienniku KRYTERIUM KOMPETENCJI UCZNIA: WYMAGANIA EDUKACYJNE
Poziom opanowania umiejętności
6 pkt. Uczeń umie, wie i rozumie. Wiedza i umiejętności wykraczają poza program. Wykazuje umiejętności ponadpodstawowe.
Swobodnie korzysta ze zdobytych wiadomości i umiejętności w nowych nietypowych sytuacjach.
Twórczo rozwiązuje problemy.
5 pkt. Uczeń umie, wie i rozumie.
Opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności z poszczególnych edukacji zgodnie z podstawą programową. Sprawnie korzysta ze zdobytych wiadomości w sytuacjach typowych.
4 pkt. Uczeń umie i wie.
Stosuje zdobyte wiadomości i umiejętności w samodzielnym rozwiązywaniu zadań typowych. W sytuacjach problemowych potrafi wykorzystać wskazówki nauczyciela.
3 pkt. Uczeń umie.
Samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela potrafi wykonać łatwe polecenia i zadania teoretyczne i praktyczne. Wymaga ćwiczeń, wiadomości wymagają uzupełnienia.
2 pkt. Uczeń umie.
Bardzo często ma problemy z wykonaniem podstawowych zadań. Podczas pracy na ogół potrzebuje pomocy nauczyciela. Wymaga wielu ćwiczeń, wiadomości wymagają uzupełnienia.
1 pkt. Uczeń nie umie. Brak umiejętności. Wiedza i umiejętności poniżej koniecznych.
Uczeń nie przyswoił podstawowej wiedzy i umiejętności ujętych w podstawie programowej. Nie potrafi wykorzystać wskazówek nauczyciela przy wykonywaniu nawet najprostszych zadań, nie rozumie poleceń.


8. Sposób oceniania zachowania ucznia:

Symbol stosowany Poziom osiągnięć w rozwoju społeczno – emocjonalnym / zachowanie
wz Postawa wzorowa, godna naśladowania
Uczeń:
- wzorowo wywiązuje się z obowiązków, jest wyjątkowo pilny w nauce i sumienny w pełnieniu powierzonych mu zadań, przestrzega umów i kontraktów, zawsze dotrzymuje ustalonych terminów,
- zgodnie współpracuje w grupie, jest uczynny i życzliwy, pomaga innym,
- dba o piękno mowy ojczystej,
- godnie reprezentuje klasę i szkołę w uroczystościach szkolnych, konkursach i zawodach,
- dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych,
- okazuje szacunek innym osobom, godnie, kulturalnie zachowuje się w szkole i poza nią.
bdb Postawa bardzo dobra
Uczeń:
- jest systematyczny i sumienny w nauce,
- przestrzega umów i kontraktów, dotrzymuje ustalonych terminów,
- potrafi zgodnie współpracować w grupie,
- jest życzliwy i uczynny, udziela pomocy innym,
- godnie reprezentuje klasę i szkołę w konkursach i zawodach,
- jego zachowanie nie zagraża bezpieczeństwu innych,
- szanuje zdanie i poglądy innych,
- okazuje szacunek innym i kulturalnie zachowuje się.
db Postawa dobra
Uczeń:
- nie zawsze jest systematyczny i sumienny w nauce,
- czasami nie przestrzega umów i kontraktów, nie dotrzymuje ustalonych terminów,
- stara się zgodnie współpracować w grupie,
- jest życzliwy i uczynny, z reguły udziela pomocy innym,
- stara się godnie reprezentować klasę i szkołę w konkursach i zawodach,
- jego zachowanie nie zagraża bezpieczeństwu innych,
- zdarza się, że nie szanuje zdania i poglądów innych.
pop Postawa poprawna
Uczeń:
- jest mało systematyczny i sumienny w nauce,
- nie zawsze przestrzega umów i kontraktów, nie zawsze dotrzymuje ustalonych terminów,
- nie zawsze potrafi zgodnie współpracować w grupie,
- czasami udziela pomocy innym,
- nie zawsze dba o bezpieczeństwo swoje i kolegów,
- czasami nie szanuje zdania i poglądów innych.
ndp Postawa nieodpowiednia, wymagająca zdecydowanej poprawy
Uczeń:
- rzadko bierze udział w zajęciach, nie odrabia prac domowych,
- często lekceważy polecenia nauczycieli i innych pracowników szkoły,
- nie potrafi zgodnie współpracować w grupie,
- jego zachowanie czasami stanowi zagrożenie dla niego samego i innych,
- lekceważy zdanie i poglądy innych.


9. Wychowawca podczas zebrań informuje rodziców uczniów swojej klasy o obserwacjach związanych z aktywnością ucznia, jego postępach w zdobytej wiedzy i umiejętnościach, odnosząc się do wszystkich zajęć edukacyjnych oraz do rozwoju społecznego i emocjonalnego.
10. Informuje o trudnościach jakie napotyka uczeń w procesie kształcenia, specjalnych uzdolnieniach, o stopniu opanowania wiadomości i umiejętności w danym okresie kształcenia. Ponadto wskazuje, w jaki sposób można dziecku pomagać w pozytywnym rozwoju.

11. W klasach I – III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych i zachowania są ocenami opisowymi. Roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych w klasach I – III polega na opisie postępów związanych z rozwojem i:
a) uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego;
b) wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.

Rozdział IV

I. WYMAGANIA EDUKACYJNE I OGÓLNE KRYTERIA OCENIANIA W KL. IV - VI


1. Ocenianie odbywa się na podstawie systematycznej obserwacji pracy ucznia przez nauczyciela prowadzącego zajęcia edukacyjne.

2. Składnikami stanowiącymi przedmiot oceny są:
a) zakres wiadomości i umiejętności,
b) rozumienie treści programowych,
c) umiejętność stosowania wiedzy,
d) kultura przekazywania wiadomości.

3. Oceny dzielą się na:
a) bieżące - cząstkowe, które są ocenami wspomagającymi, mającymi na celu monitorowanie rozwoju ucznia - pozwalają na opisanie postępów i osiągnięć ucznia,
b) śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne, które mają na celu sumowanie osiągnięć ucznia w okresie i w roku szkolnym - pozwalają na analizę i monitorowanie wyników pracy uczniów i szkoły, są ocenami pełnymi według skali określonej poniżej.

4. Ocenianie bieżące, śródroczne i roczne odbywa się w stopniach wg następującej skali:

ocena słowna ocena cyfrowa skrót
celujący 6 cel
bardzo dobry 5 bdb
dobry 4 db
dostateczny 3 dst
dopuszczający 2 dop
niedostateczny 1 ndst


5. Przy ocenach bieżących dopuszcza się stosowanie znaków "+" i "-" .

6. Nauczyciel może również stosować: komentarz, punkty, recenzje, może prowadzić karty obserwacji ucznia czy karty ewaluacji zgodnie z PSO.

7. Wymagania edukacyjne są to zamierzone osiągnięcia i kompetencje uczniów na poszczególnych etapach kształcenia w zakresie wiadomości, umiejętności i postaw uczniów. Określają, co uczeń powinien wiedzieć, rozumieć i umieć po zakończeniu procesu nauczania.

8. W szkole przyjmuje się następujący sposób klasyfikacji treści nauczania na poszczególne poziomy wymagań:

Wiadomości

Umiejętności

Zapamiętanie
Rozumienie
Wykonywanie prostych poleceń K P
Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych P R
Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych D


Treści wykraczające poza wymagania programowe stanowią odrębną kategorię, są to wymagania wykraczające (skrót - W).

9. Ustala się następujące kryteria wymagań edukacyjnych na poszczególne stopnie szkolne, obowiązujące przy ocenie bieżącej oraz okresowej i rocznej:

Stopień wymagań
Zakres wiedzy i umiejętności
celujący

Uczeń posiada wiadomości i umiejętności określone dla poziomu wymagań podstawowych i ponadpodstawowych, a ponadto :
♦swoją wiedzą i umiejętnościami wykracza poza obowiązkowe wymagania programowe, potwierdza je w toku pracy lekcyjnej i pozalekcyjnej,
♦ rozumie związki między zjawiskami, wyjaśnia je bez pomocy nauczyciela,
♦ sprawnie posługuje się wiedzą, rozwiązuje problemy praktyczne, nietypowe,
♦ wypowiada się poprawnie, sprawnie i celowo posługuje się terminologią dotyczącą przedmiotu,
♦ uczestniczy w konkursach przedmiotowych szkolnych i pozaszkolnych oraz osiąga w nich dobre wyniki.

bardzo dobry

Uczeń posiada wiadomości i umiejętności określone dla poziomu wymagań podstawowych i rozszerzających, a ponadto:
♦ sprawnie posługuje się wiadomościami, wiąże je w logiczny układ,
♦ stosuje wiadomości do formułowania problemów,
♦ dokonuje analizy i syntezy nowych zjawisk,
♦ umie formułować plan działania, tworzy oryginalne rozwiązania,
♦ samodzielnie rozwiązuje problemy stawiane przez nauczyciela,
♦ wykorzystuje wiadomości w teorii i praktyce,
♦ szuka źródeł informacji,
♦ integruje wiedzę uzyskaną ze źródeł różnego typu,
♦ wypowiada się poprawnie, często posługuje się terminologią z zakresu przedmiotu.

dobry

Uczeń posiada wiadomości i umiejętności określone dla poziomu wymagań podstawowych, a ponadto:
♦ opanował umiejętności praktycznego posługiwania się wiadomościami według podanych mu wzorów,
♦ potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą wiedzę do samodzielnego opracowania zagadnień wskazanych przez nauczyciela,
♦ dokonuje analizy i syntezy w odniesieniu do sytuacji typowych,
♦ z reguły nie popełnia błędów językowych,
♦ stosuje podstawowe pojęcia z zakresu danego przedmiotu,
♦ jest systematyczny, zaangażowany w proces uczenia się.

dostateczny

Uczeń opanował podstawy programowe pozwalające mu na rozumienie najważniejszych zagadnień omawianych na lekcjach:
♦ rozumie podstawowe związki między zjawiskami i wyjaśnia je z pomocą nauczyciela,
♦ stosuje wiedzę w sytuacjach typowych z pomocą nauczyciela,
♦ wysławia się poprawnie, rzadko stosuje terminy, pojęcia charakterystyczne dla danego przedmiotu,
♦potrafi przedstawić wiadomości w innej formie niż je zapamiętał, wytłumaczyć wiadomości, zinterpretować je, streścić i uporządkować, uczynić podstawą prostego wnioskowania,
♦ w niewielkim stopniu jest zaangażowany w proces uczenia się.

dopuszczający

Uczeń ma poważne braki w opanowaniu materiału nauczania, ale wykazuje elementarny poziom rozumienia wiadomości z zakresu podstawowych pojęć, terminów, zasad działania:
♦ zna wybrane elementy treści programowych, często bez wzajemnego ich powiązania,
♦ nie rozumie podstawowych uogólnień i nie potrafi wyjaśnić podstawowych zjawisk,
♦ wypowiada się często w sposób niepoprawny, ma trudności w formułowaniu myśli,
♦ z pomocą nauczyciela w wybiórczych zakresach umie wykorzystać posiadaną wiedzę,
♦ w niewielkim stopniu angażuje się w proces uczenia.
♦Braki te nie uniemożliwiają mu kontynuowania nauki w klasie programowo wyższej.

niedostateczny

Uczeń nie opanował podstawowych umiejętności i wiadomości, braki te uniemożliwiają mu kontynuację nauki w klasie programowo wyższej:
♦ nie rozumie podstawowych uogólnień,
♦ nie umie wyjaśnić zjawisk nawet przy pomocy nauczyciela,
♦ nie potrafi poprawnie wypowiadać się, sformułować myśli,
♦ nie jest zaangażowany w proces uczenia się, nie korzysta ze stawianych mu przez nauczyciela możliwości poprawy.

10. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, zajęć technicznych, techniki, muzyki i plastyki nauczyciel powinien w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.


II. SPOSOBY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ I POSTĘPÓW UCZNIÓW

1. Formy sprawdzania i kontroli osiągnięć edukacyjnych ucznia:

a) odpowiedź ustna,
b) technika czytania i rozumienie czytanych tekstów,
c) dyskusja,
d) praca domowa - zadania i ćwiczenia,
e) wypracowanie,
f) sprawdzian (obejmujący niewielką partię materiału i trwający co najmniej 1 godzinę lekcyjną),
g) sprawdzian zintegrowany trwający do 1,5 godziny zegarowej,
h) praca klasowa (obejmuje większą partię materiału i trwa co najmniej 1 godzinę lekcyjną),
i) praca klasowa podsumowująca (obejmuje dział programowy i trwa co najmniej 1 godzinę lekcyjną),
j) test, kartkówka,
k) referat,
l) praca samodzielna lub zespołowa,
m) ćwiczenia praktyczne, wytwory pracy własnej ucznia,
n) pokaz, prezentacja indywidualna i grupowa,
o) testowanie sprawności fizycznej,
p) aktywność ucznia na zajęciach,
q) praca pozalekcyjna, np. udział w konkursach, olimpiadach, kołach zainteresowań, itp.,
r) inne formy wynikające ze specyfiki zajęć edukacyjnych określone w przedmiotowych systemach oceniania (PSO), zadania wynikające z oceniania zintegrowanego (ocenianie zintegrowane to sprawdzenie więcej niż jednej sprawności jednocześnie, jak: praca projektowa, inscenizacja, dialog, opracowanie i wykonanie pomocy dydaktycznych, zaprojektowanie konkursu wiedzy).

2. Uczeń ma prawo do oceny każdej samodzielnie wykonanej pracy wynikającej z realizacji zadań edukacyjnych zgodnie z PSO.

3. Nieprzynoszenie na lekcję zeszytu przedmiotowego, przyborów szkolnych, stroju gimnastycznego może wpłynąć na ocenę końcową w sytuacjach uporczywie powtarzających się, zależnych od ucznia, a jednocześnie wyraźnie utrudniających osiąganie przez niego określonych wymagań.

4. Ocenianie testów zamkniętych i otwartych wyraża się w punktach przeliczanych na procenty i na stopnie szkolne.

5. Kryteria oceny prac klasowych, sprawdzianów, testów:


100%   -  90%    -   5
  89%   -   75%    -  4
   74%  -   51%    -  3
   50%  -   30%    -  2
   29%   -     0%   -  1

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który uzyskał minimum 90% punktów oraz rozwiązał dodatkowe zadanie z poziomu wykraczającego.


III. ZASADY ORGANIZOWANIA PRAC KLASOWYCH, TESTÓW, SPRAWDZIANÓW
I INFORMOWANIA O NICH

1. Wszystkie prace klasowe, sprawdziany, testy, odpowiedzi ustne są obowiązkowe dla ucznia.

2. Uczeń ma prawo trzykrotnie w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji lub nieodrobienie pracy domowej; nie dotyczy to prac klasowych, sprawdzianów i testów.

3. Jeżeli z przyczyn usprawiedliwionych uczeń nie może pisać danego sprawdzianu w terminie ustalonym dla klasy, nauczyciel dokonuje obiektywnej oceny sytuacji i wyznacza dla niego drugi termin lub określa inny sposób sprawdzenia wiadomości/ umiejętności zgodnie z PSO dla danych zajęć edukacyjnych.

4. W przypadku odmowy pisania sprawdzianu uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.

5. W przypadku, gdy uczeń wraca do szkoły po dłuższej nieobecności spowodowanej chorobą lub inną ważną przyczyną, nauczyciel wyznacza uczniowi termin, w którym uczeń zobowiązany jest przystąpić do napisania pracy klasowej, sprawdzianu, testu; termin ten uzależniony jest od długości nieobecności ucznia w szkole.

6. Jeżeli uczeń opuścił pracę klasową, sprawdzian lub test, powinien napisać je w ciągu 2 tygodni od dnia powrotu do szkoły, w terminie ustalonym z nauczycielem.

7. Pisemne prace klasowe, sprawdziany, testy obejmujące dział nauczania organizuje się po utrwaleniu materiału programowego. Są one zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem, potwierdzonym wpisem ołówkiem w dzienniku lekcyjnym.

8. W ciągu tygodnia dla jednej klasy można zorganizować łącznie nie więcej niż 3 sprawdzające pisemne prace klasowe, sprawdziany, testy obejmujące co najmniej programowy dział nauczania.

9. Jednego dnia może odbyć się jedna praca klasowa (nauczyciel zobowiązany jest dokonać wpisu w dzienniku w momencie zapowiedzi).

10. W przypadku nieobecności nauczyciela w dniu sprawdzianu, pracy klasowej, itp. termin należy ponownie uzgodnić z klasą (przy czym nie obowiązuje tygodniowe wyprzedzenie).

11. Nauczyciel powinien zapoznać uczniów z wynikami prac klasowych oraz przekazać je do wglądu uczniom nie później niż 2 tygodnie od dnia ich przeprowadzenia.

12. Prace klasowe ucznia nauczyciel powinien przechowywać do końca danego roku szkolnego.

IV. ZASADY I FORMY POPRAWIANIA OCEN Z PRAC KLASOWYCH, SPRAWDZIANÓW

1. Po każdej pracy klasowej dokonuje się analizy błędów oraz poprawy.

2. Uczeń może poprawić ocenę z pracy klasowej w ciągu 2 tygodni od dnia oddania jej przez nauczyciela,w terminie uzgodnionym z nauczycielem. Jeśli z tego prawa nie skorzysta w wyznaczonym terminie, traci prawo do poprawy.

3. Kryteria oceny prac klasowych, sprawdzianów pisanych lub poprawianych w drugim terminie nie ulegają zmianie. Ocena z nich wpisywana jest do dokumentacji szkolnej i nauczyciel bierze pod uwagę ocenę z poprawy.

4. Uczniowie, u których stwierdzono braki edukacyjne, mogą je uzupełnić wykonując dodatkowe zadania domowe lub inne ćwiczenia wyznaczone przez nauczyciela, zgodnie z zaleceniami zawartymi w opinii paradni psychologiczno-pedagogicznej lub z kryteriami wymagań edukacyjnych dostosowanych do możliwości ucznia.

5. Uczniowie, mający kłopoty ze zrozumieniem pewnych partii materiału, mogą korzystać z zajęć wyrównawczych organizowanych przez nauczycieli lub indywidualnych konsultacji.


V. SPOSOBY DOKUMENTOWANIA OSIĄGNIĘĆ I POSTĘPÓW W NAUCE I ZACHOWANIU
W KLASACH IV-VI

1. Szkoła prowadzi dla każdego oddziału dziennik lekcyjny, arkusze ocen oraz dziennik elektroniczny, w których dokumentuje się osiągnięcia i postępy uczniów w danym roku szkolnym.

2. Nauczyciele systematycznie notują postępy i osiągnięcia ucznia w dzienniku lekcyjnym danej klasy oraz w dzienniku elektronicznym w postaci stopni szkolnych i na życzenie ucznia lub rodziców (prawnych opiekunów) wpisują je do dzienniczka /zeszytu/ ucznia.

3. Przy ocenianiu można stosować zapis typu:
- nieobecność – skrót –„ nb”,
- nieprzygotowanie – skrót – „np.” lub „-‘
- ucieczka – skrót – „uc”,
- niećwiczący – skrót – „nć”.

4. Oprócz znaku cyfrowego, wyrażającego ocenę, należy umieszczać w dzienniku informacje dodatkowe, takie jak:
a) forma kontroli wiadomości lub umiejętności uczniów,
b) obszary aktywności,
c) umiejętności lub zakres treści programowych.

5. Jeżeli nauczyciel dokonuje oceny ucznia stosując system punktowy lub za pomocą znaków „+”, „ –" obowiązuje zasada zgodna z PSO.

6. Oceny dłuższych prac pisemnych, sprawdzianów wymagających znajomości większego zakresu wiedzy i umiejętności wpisywane są do dziennika kolorem czerwonym, pozostałe samodzielne prace sprawdzające - kolorem zielonym. Inne oceny kolorem czarnym lub niebieskim.

7. Wychowawca 1 raz w miesiącu przygotowuje indywidualne karty ocen każdego ucznia, zawierające oceny oraz inne informacje o osiągnięciach lub szczególnych kłopotach ucznia, z którą zapoznaje rodziców ucznia podczas zebrań /konsultacji/.

8. Wychowawca gromadzi informacje o zachowaniu uczniów w zeszycie zachowania klasy, w którym odnotowuje również nagrody, wyróżnienia, kary, upomnienia i nagany, z którymi zapoznaje rodziców podczas zebrań lub indywidualnych konsultacji.

9. Poprzez przewidywaną ocenę śródroczną i roczną z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych należy rozumieć ocenę wpisaną przez nauczyciela danych zajęć edukacyjnych w dzienniku lekcyjnym (w kolumnie poprzedzającej wpis oceny śródrocznej i rocznej) oraz w dzienniku elektronicznym na 2 tygodnie przed zebraniem Rady Pedagogicznej zatwierdzającym wyniki klasyfikacji.

10. Poprzez przewidywaną śródroczną i roczną ocenę zachowania należy rozumieć ocenę wpisaną przez wychowawcę w dzienniku lekcyjnym (w kolumnie poprzedzającej wpis oceny śródrocznej i rocznej) na 2 tygodnie przed rocznym zebraniem Rady Pedagogicznej zatwierdzającym wyniki klasyfikacji.

11. W sytuacji, w której uczeń nie może być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, w dzienniku lekcyjnym i elektronicznym wpisuje się: „nieklasyfikowany”.

12. W przypadku, gdy uczeń został zwolniony z danych zajęć edukacyjnych, w dzienniku lekcyjnym i elektronicznym wpisuje się: „zwolniony”.

13. W arkuszu ocen wychowawca umieszcza oceny roczne oraz inne informacje zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi zasad i sposobu prowadzenia dokumentacji szkolnej ucznia.

14. Na świadectwie szkolnym, w części dotyczącej szczególnych osiągnięć ucznia, odnotowuje się osiągnięcia ucznia w olimpiadach i konkursach przedmiotowych oraz osiągnięcia sportowe i artystyczne zgodnie z odrębnymi przepisami.

C Z Ę Ś Ć II

Rozdział I

Zasady klasyfikacji uczniów szkoły

I. Ogólne zasady klasyfikacji

1. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu - według skali określonej w statucie szkoły - śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

2. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, nauczyciele, w miarę możliwości, stwarzają uczniowi szansę uzupełnienia braków.

3. Klasyfikacji śródrocznej dokonuje się raz w ciągu roku szkolnego, w miesiącu styczniu każdego roku.

4. Klasyfikacja śródroczna uczniów klas I – III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym okresie oraz ustaleniu oceny zajęć edukacyjnych i oceny klasyfikacyjnej zachowania według skali określonej w WSO - w części I rozdziale III , ustęp 7 i 8.

5. Klasyfikacja roczna w klasach I-III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w sposób opisowy na 2 tygodnie przed zebraniem Rady Pedagogicznej zatwierdzającym wyniki klasyfikacji w danym roku szkolnym.

6. Klasyfikowanie śródroczne w klasach IV – VI polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania wg skali określonej w WSO - w części I rozdziale IV. I, ustęp 4.

7. Klasyfikacja roczna uczniów klas IV - VI polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w części I rozdz. IV. I, ustęp 4.

8. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.

9. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.

10. Uczeń jest klasyfikowany, jeżeli został oceniony ze wszystkich przedmiotów i zajęć obowiązkowych, z wyjątkiem tych, z których został zwolniony.

11. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

12. Nauczyciel ustalając śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną ma obowiązek wystawić ją zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa wydanymi przez właściwe ministerstwo oraz zasadami zapisanymi w WSO.

13. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.

14. W przypadku nieobecności nauczyciela prowadzącego zajęcia edukacyjne w danej klasie śródroczne lub roczne oceny klasyfikacyjne ustala nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły wspólnie z wychowawcą klasy, zawsze na korzyść ucznia.

15. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.

16. Uczeń klasy IV – VI powinien otrzymać w ciągu okresu minimum 3 oceny, aby mógł być klasyfikowany.

17. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć celującą ocenę klasyfikacyjną.

18. Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne powinny być wystawione zgodnie z PSO, jednak nie jako średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.

19. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna roczna ucznia klas IV – VI może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego, który organizuje się w ostatnim tygodniu ferii letnich.

20. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki, na podstawie wydanej przez lekarza opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, na czas określony w tej opinii.

21. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.

22. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony", „zwolniona".

II. Przekazywanie informacji o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych śródrocznych i rocznych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych i zachowania uczniów

1. Wychowawca klas I –III jest zobowiązany poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej ocenie opisowej oraz o przewidywanym nieklasyfikowaniu lub niepromowaniu ucznia do klasy programowo wyższej nie później niż na 4 tygodnie przed zebraniem Rady Pedagogicznej zatwierdzającym wyniki klasyfikacji.

2. O przewidywanych śródrocznych lub rocznych ocenach klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych w klasach IV – VI informują ucznia nauczyciele prowadzący dane zajęcia, a o ocenie zachowania – wychowawca klasy nie później niż na 2 tygodnie przed zebraniem Rady Pedagogicznej zatwierdzającym wyniki klasyfikacji za dany okres i rok szkolny.

3. Wychowawca klasy przekazuje rodzicom (opiekunom prawnym) informację pisemną o przewidywanych ocenach rocznych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych i o przewidywanej ocenie zachowania ucznia nie później niż na 2 tygodnie przed zebraniem Rady Pedagogicznej zatwierdzającym wyniki klasyfikacji rocznej, na zorganizowanym w tym celu zebraniu rodziców uczniów klasy. W przypadku, jeśli rodzice ucznia nie przybędą na to zebranie, przekazując kartę proponowanych ocen rocznych rodzicom (prawnym opiekunom) za pośrednictwem ucznia.

4. Wychowawca klasy powiadamia rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o przewidywanej dla niego śródrocznej lub rocznej ocenie niedostatecznej, a także o nieklasyfikowaniu ucznia, na zorganizowanym w tym celu zebraniu/konsultacjach, bądź pisemnie, nie później niż na 4 tygodnie przed zebraniem Rady Pedagogicznej zatwierdzającym wyniki klasyfikacji.

5. Poprzez poinformowanie ucznia lub jego rodziców (opiekunów prawnych) o śródrocznej lub rocznej ocenie klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, również zachowania, należy rozumieć pisemną informację wyrażoną oceną w skali, o której mowa w WSO, na karcie ocen ucznia, przekazaną przez wychowawcę rodzicom (opiekunom prawnym) na zebraniu rodziców lub w przypadku nieobecności rodziców (opiekunów prawnych) na zebraniu - uczniowi - za pisemnym jego potwierdzeniem.

6. Poprzez poinformowanie ucznia lub jego rodziców (opiekunów prawnych) o śródrocznej lub rocznej ocenie klasyfikacyjnej niedostatecznej, nieklasyfikowaniu należy rozumieć pisemną informację przekazaną przez wychowawcę rodzicom (opiekunom prawnym) lub uczniowi, za pisemnym potwierdzeniem; w przypadku nieobecności rodziców (opiekunów prawnych) na zebraniu można poinformować telefonicznie. W przypadku powiadomienia telefonicznego nauczyciel - wychowawca sporządza notatkę służbową, w której odnotowuje datę rozmowy (powiadomienia), imię i nazwisko osoby, którą powiadomił oraz imię i nazwisko ewentualnego świadka rozmowy (powiadomienia).

III. Zasady przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego

1. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

2. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

3. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:

a) realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny tok lub program nauki;
b) uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.

4. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w powyższym pkt. 3 nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, zajęcia techniczne, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.

5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej z wyjątkiem zajęć plastyki, muzyki, techniki, informatyki, zajęć komputerowych i wychowania fizycznego, z których ma on przede wszystkim formę zadań praktycznych.

6. Termin egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza Dyrektor szkoły po uzgodnieniu go z uczniem lub jego rodzicami (prawnymi opiekunami) z materiału realizowanego zgodnie z programem w danym okresie, roku szkolnym; przeprowadza się go nie później jednak niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych.

7. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora szkoły.

8. Uczniowi, który nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w uzgodnionym terminie bez ważnej, usprawiedliwionej przyczyny, nie wyznacza się terminu dodatkowego.

9. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia nieklasyfikowanego z powodu usprawiedliwionej lub nieusprawiedliwionej nieobecności w szkole na zajęciach edukacyjnych, a także dla ucznia realizującego indywidualny program lub tok nauki, przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez Dyrektora szkoły nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć.

10. Uczeń występujący o egzamin klasyfikacyjny ma prawo określić stopień wymagań edukacyjnych (K,P,R,D) na poszczególne oceny szkolne.

11. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia spełniającego obowiązek szkolny lub nauki poza szkołą przeprowadza i ocenę ustala komisja powołana przez Dyrektora szkoły.
W skład komisji wchodzą:

a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.

12. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego członek komisji sporządza protokół zawierający:

a) skład komisji,
b) termin egzaminu klasyfikacyjnego,
c) zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne,
d) wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.

Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

13. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.

14. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, chyba że Rada Pedagogiczna wyrazi zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch przedmiotów.


Rozdział II

Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych

I. Możliwości uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny zajęć edukacyjnych

1. W przypadku, gdy uczeń nie zgadza się z przewidywaną przez nauczyciela roczną oceną klasyfikacyjną z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych, ma prawo w ciągu siedmiu dni od dnia powiadomienia go o ocenie zgłosić nauczycielowi chęć poprawienia oceny.

2. O wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną może ubiegać się tylko uczeń, który:

a) systematycznie uczestniczył w zajęciach edukacyjnych, nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności,
b) przystępował w wyznaczonych terminach do sprawdzianów, prac klasowych oraz ich poprawy,
c) jeśli z przyczyny usprawiedliwionej nieobecności nie mógł przystąpić do sprawdzianu, pracy klasowej, przystąpił do niej w terminie określonym w WSO i uzgodnionym z nauczycielem,
d) systematycznie przygotowywał się do obowiązkowych zajęć edukacyjnych i odrabiał prace domowe, nie przekroczył limitu dozwolonej w WSO liczby nieprzygotowań do lekcji i braku pracy domowej.

3. Nauczyciel informuje ucznia o tym, które z uzyskanych ocen powinien poprawić oraz o formie i terminie sprawdzianu poprawkowego, który nie może odbyć się później, niż na dwa dni przed klasyfikacją roczną uczniów.

4. Pytania sprawdzianu poprawkowego (ćwiczenia praktyczne) muszą zawierać treści nauczania zgodne z odpowiednim stopniem wymagań edukacyjnych dla danego etapu kształcenia.

5. Sprawdzian poprawkowy z przedmiotów: plastyka, muzyka, technika, informatyka i wychowanie fizyczne ma charakter praktyczny.

6. Nauczyciel dokonuje oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia w wyznaczonym zakresie i ustala końcową ocenę klasyfikacyjną, która jest ostateczna, jeśli została wystawiona zgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.

7. Ustalona przez nauczyciela w wyniku sprawdzianu poprawkowego roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych ucznia nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.

8. Nauczyciel informuje ucznia oraz jego rodziców (prawnych opiekunów) o ustalonej ocenie.

9. Dokumentację sprawdzianu poprawkowego nauczyciel włącza do sprawozdania klasyfikacyjnego.

10. Na dokumentację składa się:

a) protokół ze sprawdzianu poprawkowego, który sporządza nauczyciel,
b) pisemna praca ucznia lub opis ćwiczeń i zadań praktycznych.

11. Sprawy nie ujęte w regulaminie rozstrzyga Dyrektor szkoły.


II. Zasady wnoszenia zastrzeżeń do wystawionej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych

1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.

2. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone Dyrektorowi szkoły pisemnie w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

3. Dyrektor szkoły rozpatruje zasadność wnoszonych zastrzeżeń - niezgodność z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.

4. Poprzez tryb ustalenia rocznej oceny z zajęć edukacyjnych obowiązkowych i dodatkowych oraz rocznej oceny zachowania należy rozumieć:
a) poinformowanie ucznia, jego rodziców (opiekunów prawnych) o przewidywanych ocenach rocznych, na zasadach określonych w WSO,
b) skorzystanie przez ucznia z możliwości przystąpienia do sprawdzianu poprawkowego w wyznaczonym przez nauczyciela terminie, nie później niż na dwa dni przed klasyfikacją roczną uczniów,

c) ustalenie przez nauczyciela, w wyniku sprawdzianu poprawkowego, rocznej oceny klasyfikacyjnej uczniowi z zajęć edukacyjnych, nie niższej od ustalonej wcześniej oceny.

5. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, Dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.

6. Termin sprawdzianu, o którym mowa w pkt.5, Dyrektor lub wicedyrektor uzgadnia z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

7. W skład komisji wchodzą:
a) Dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.

8. Nauczyciel, o którym mowa w pkt.7 pdp. b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z Dyrektorem tej szkoły.

9. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

10. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający:
a) skład komisji,
b) termin sprawdzianu,
c) zadania (pytania) sprawdzające,
d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

11. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

12. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w pkt.5, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora szkoły.

13. Przepisy powyższe stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.


Rozdział III

Zasady przeprowadzania egzaminu poprawkowego

1. Uczeń klasy IV – VI, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.

2. W wyjątkowych przypadkach, po rozpatrzeniu indywidualnej sytuacji ucznia, Rada Pedagogiczna podejmując stosowną uchwałę, może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.

3. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.

4. Termin egzaminu wyznacza Dyrektor Szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.

5. Pytania (ćwiczenia, zadania praktyczne) egzaminacyjne proponuje egzaminator, a zatwierdza Dyrektor szkoły lub wicedyrektor w porozumieniu z członkiem komisji.

6. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora szkoły.


7. W skład komisji wchodzą:
a) Dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminator,
c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek komisji.

8. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
a) skład komisji,
b) termin egzaminu poprawkowego,
c) pytania egzaminacyjne,
d) wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.

Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informacje o ustnych odpowiedziach ucznia.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

9. Nauczyciel, o którym mowa w pkt.7 pdt. b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne z tej lub innej szkoły, w porozumieniu z dyrektorem innej szkoły.

10. Pytania egzaminacyjne (ćwiczenia praktyczne) proponuje egzaminator, a zatwierdza Dyrektor szkoły.

11. Pytania egzaminacyjne (ćwiczenia praktyczne) muszą zawierać treści nauczania zgodne z odpowiednim stopniem wymagań edukacyjnych dla danego etapu kształcenia.

12. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.

13. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę, chyba że Rada Pedagogiczna, uwzględniając jego możliwości edukacyjne, podejmie uchwałę o promocji takiego ucznia do klasy programowo wyższej (promocja z jedną oceną niedostateczną). Rada Pedagogiczna może promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego tylko jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego.

14. Termin do zgłoszenia zastrzeżeń do trybu ustalenia oceny z egzaminu poprawkowego wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.


Rozdział IV

Zasady promocji uczniów

1. Uczeń klasy I - III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.

2. Rada Pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego. Następuje to na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) oraz po uzyskaniu opinii publicznej poradni psychologiczno– pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej. Odpowiednia dokumentacja zostaje dołączona do arkusza ocen ucznia.

3. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może zdecydować o powtarzaniu klasy przez ucznia klas I - III na wniosek nauczyciela prowadzącego klasę.

4. Wychowawca klasy I – III zobowiązany jest do zasięgnięcia opinii rodziców (prawnych opiekunów) dotyczącej pozostawienia ucznia na drugi rok w tej samej klasie. Opinia powinna mieć formę pisemną.

5. Począwszy od klasy IV uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał klasyfikacyjne oceny roczne wyższe od stopnia niedostatecznego lub z wynikiem pozytywnym zdał egzamin poprawkowy.

6. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.

7. Promocję uzyskuje również uczeń, którego Rada Pedagogiczna postanowiła promować z 1 oceną niedostateczną.

8. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu ucznia do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

9. Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.

10. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał oceny z zajęć edukacyjnych, otrzymuje świadectwo.

11. Po ukończeniu szkoły uczeń otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły.

12. Uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał z obowiązujących zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz przynajmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje świadectwo promocyjne lub świadectwo ukończenia szkoły z wyróżnieniem.

13. Uczeń kończy szkołę podstawową jeżeli:
a) w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz oceny roczne klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej,
b) przystąpił do sprawdzianu zewnętrznego organizowanego w klasie szóstej.

C Z Ę Ś Ć III

OCENIANIE ZACHOWANIA UCZNIÓW

I. Ogólne warunki oceniania zachowania uczniów

1. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
Jest to ocena podsumowująca zachowanie ucznia w danym okresie, a roczna, całym roku szkolnym.

2. W klasach I - III wychowawca ocenia zachowanie w danym okresie zgodnie z WSO część I, rozdz. III ustęp 8 i formułuje roczną ocenę opisową.

3. W klasach IV – VI wychowawca ocenia zachowanie śródroczne i roczne uczniów wg następującej skali:

Skala Stosowany skrót
wzorowe wz
bardzo dobre bdb
dobre db
poprawne pop
nieodpowiednie ndp
naganne ng

4. Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
1) oceny z zajęć edukacyjnych,
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z zastrzeżeniem przepisów uzyskania przez ucznia dwukrotnie nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.


II. Sposób i szczegółowe kryteria oceniania zachowania ucznia

1. Wychowawca, oceniając zachowanie ucznia, powinien brać pod uwagę, na ile i w jakim stopniu, adekwatnie do wieku i stworzonych przez wychowawcę i innych nauczycieli możliwości, uczeń przejawia:

1) Na I etapie edukacyjnym, w klasach I - III:
a) gotowość podporządkowania się normom wypracowanym przez klasę, obowiązujących w szkole,
b) dobre intencje w swoim postępowaniu,
c) świadomość bezpiecznych zachowań,
d) świadomość potrzeby podejmowania działań pozytywnych i unikania działań negatywnych,
e) gotowość współpracy z osobami dorosłymi w rozwiązywaniu problemów oraz chęć i gotowość do korzystania z pomocy,
f) chęć współpracy z innymi, w grupie,
g) poszanowanie dla norm obowiązujących w zakresie kulturalnego bycia i wypowiadania się,
h) otwartość wobec odmienności innych ludzi,
i) dbałość o higienę i schludny wygląd.
6. Ocenę zachowania ucznia w klasach IV – VI śródroczną i roczną klasyfikacyjną ustala wychowawca klasy w oparciu o systematyczną obserwację zachowania ucznia, uwzględniając:
a) opinie nauczycieli uczniów danej klasy o proponowanych przez siebie ocenach zachowania ucznia, którą potwierdzają na " Karcie oceny zachowania uczniów danej klasy ",
b) opinię uczniów danej klasy wyrażoną pisemnie,
c) samoocenę ucznia wyrażoną pisemnie,
d) opinie pracowników szkoły i innych osób przekazane wychowawcy klasy,
e) uwagi odnotowywane w zeszycie wychowawczym klasy oraz w Karcie oceny zachowania ucznia.


2) W klasach IV – VI w następujących obszarach:

A. Wywiązywanie się z obowiązków ucznia:
1) systematyczność i punktualność w uczęszczaniu na zajęcia (frekwencja),
2) systematyczność usprawiedliwiania nieobecności i spóźnień,
3) gotowość uczenia się i podejmowania z tym związanego wysiłku,
4) systematyczność w przygotowaniu się do zajęć i odrabianiu prac domowych,
5) aktywny udział w lekcjach,
6) gotowość do rozwijania własnych uzdolnień i zainteresowań - samokształcenia,
7) wywiązywanie się z obowiązkowych, powierzonych lub podejmowanych dobrowolnie zadań,
8) niezakłócanie ładu i porządku w szkole i poza nią,
9) umiejętność łączenia zadań społecznych z pracą w szkole i poza nią.
10) dbałość o stosowny do sytuacji szkolnej ubiór.
B. Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej:
1) przejawy dobrych intencji w postępowaniu, uczciwość, prawdomówność,
2) gotowość do współpracy z osobami dorosłymi w rozwiązywaniu problemów,
3) odwaga, reagowanie na zło,
4) przestrzeganie umów i kontraktów klasowych,
5) gotowość do udzielania pomocy innym: słabszym, koleżankom i kolegom,
6) gotowość do stosowania zasad demokracji i norm współżycia społecznego, poszanowanie dla prawa,
7) gotowość do naprawienia wyrządzonej krzywdy moralnej, materialnej lub fizycznej,
8) poszanowanie mienia cudzego, publicznego i osobistego.
C. Dbałość o honor i tradycje szkoły:
1) poszanowanie tradycji poprzez swoje zachowanie i wygląd podczas uroczystości,
2) gotowość do uczestnictwa w uroczystościach szkolnych, w obchodach dnia patrona,
3) szacunek dla symboli szkoły, dla sztandaru,
4) poszanowanie dla symboli narodowych i Unii Europejskiej.
D. Dbałość o piękno mowy ojczystej:
1) przestrzeganie zasad kulturalnego porozumiewania się,
2) nieużywanie wulgarnych wyrażeń, nieprzeklinanie.
E. Dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób:
1) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w szkole, na drodze i na wycieczce,
2) przestrzeganie Regulaminu ucznia i wykonywanie zarządzeń szkoły;
3) przestrzeganie zasad regulaminów pracowni przedmiotowych, sali gimnastycznej i boiska,
4) nieużywanie żadnych używek i nieuleganie żadnym nałogom,
5) zachęcanie innych do porzucenia nałogów,
6) nieopuszczanie terenu szkoły podczas zajęć lekcyjnych i przerw szkolnych,
7) nieopuszczanie samowolne klasy podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
8) nieprzynoszenie do szkoły niebezpiecznych przedmiotów i substancji,
9) gotowość do wyciągania wniosków z własnych doświadczeń i próba porzucenia złych nawyków.
F. Godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią:
1) przestrzeganie norm obowiązujących w zakresie kulturalnego zachowania się i wypowiadania się w szkole i poza nią, wobec innych ludzi w szkole, na boisku, na podwórku, na ulicy, w środkach komunikacji, w instytucjach,
2) gotowość do brania pod uwagę zdania innych osób, próba zrozumienia ich,
3) gotowość do podporządkowania się ograniczeniom wiekowym,
4) gotowość do ochrony przyrody,
5) dbałość o higienę wyglądu zewnętrznego i otoczenia,
6) gotowość ponoszenia konsekwencji własnych czynów.
G. Okazywanie szacunku innym osobom:
1) otwartość wobec odmienności innych ludzi, gotowość współpracy w zespole, grupie,
2) poszanowanie godności i wolności drugiego człowieka i godności własnej,
3) okazywanie szacunku nauczycielom, innym dorosłym i kolegom.

2. Zachowanie ucznia klas IV - VI ocenia się według następujących kryteriów:

Ocenę WZOROWĄ otrzymuje uczeń, który :


A. wzorowo wypełnia wszystkie obowiązki szkolne i postanowienia Regulaminu ucznia, jest wzorem do naśladowania dla innych uczniów w klasie i szkole, w tym w szczególności:
1) jest wyjątkowo pilny w nauce i sumienny w pełnieniu powierzonych mu i dobrowolnie przez niego podjętych zadań,
2) bierze aktywny udział w lekcjach, systematycznie odrabia zadania domowe,
3) dokłada wszelkich starań, by efekty jego pracy były jak najlepsze,
4) systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia szkolne,
5) nie ma nieusprawiedliwionych nieobecności czy spóźnień,
6) wykazuje inicjatywę i zaangażowanie w podejmowaniu prac na rzecz klasy, szkoły i środowiska.
7) ubrany jest stosownie do sytuacji szkolnej (strój opisany w Regulaminie ucznia).
B. Postępuje zgodnie z dobrem społeczności szkolnej:
1) jest uczciwy w postępowaniu – nie ściąga na sprawdzianach, przedstawia tylko prace wykonane samodzielnie, nie kłamie,
2) jest inicjatorem i organizatorem imprez i uroczystości klasowych, szkolnych lub środowiskowych,
3) współpracuje z nauczycielami w rozwiązywaniu problemów, jest otwarty na ich sugestie,
4) jest uczynny i życzliwy, pomaga innym,
5) wyróżnia się troską o mienie szkoły, klasy, kolegów, szanuje pracę innych,
6) reaguje na przejawy zła, troszczy się i broni słabszych,
7) przestrzega umów i kontraktów, zawsze dotrzymuje ustalonych terminów,
8) zawsze naprawia wyrządzoną nawet przypadkiem krzywdę lub szkodę,
9) wzorowo pełni funkcje w samorządzie klasowym, szkolnym lub inne funkcje powierzone mu, bądź dobrowolnie przez niego podjęte.
C. Dba o honor i tradycje szkoły:
1) godnie zachowuje się podczas uroczystości szkolnych,
2) uczestniczy w przygotowaniu uroczystości szkolnych, obchodów dnia patrona,
3) wykazuje szacunek dla symboli narodowych, Unii Europejskiej i szkoły,
4) na uroczystości szkolne przychodzi ubrany w strój galowy,
5) godnie reprezentuje szkołę w konkursach, zawodach międzyszkolnych (zgodnie ze swymi zainteresowaniami),
6) nie mówi o szkole źle.
D. Dba o piękno mowy ojczystej - nigdy nie używa wyrazów uważanych powszechnie za obraźliwe, nieprzyzwoite.
E. Dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób:
1) zawsze przestrzega obowiązujących w szkole regulaminów, reaguje prawidłowo na występujące zagrożenia,
2) nigdy nie przyczynia się do konfliktów z kolegami / koleżankami,
3) dba o swój wygląd zewnętrzny i zawsze jest stosownie ubrany,
4) nie przynosi do szkoły niebezpiecznych przedmiotów i substancji,
5) nie tylko sam nie używa żadnych używek, ale również zniechęca do tego innych kolegów / koleżanki.
F. Godnie i kulturalnie zachowuje się w szkole i poza nią oraz okazuje szacunek innym osobom:
1) wyróżnia się kulturą osobistą wobec pracowników szkoły i kolegów: jest taktowny, kulturalny wobec kolegów i koleżanek, okazuje szacunek dorosłym tak w szkole jak poza nią; używa wyrazów grzecznościowych w kontaktach ze wszystkimi,
2) nigdy nie używa gestów uznanych za obraźliwe lub niegrzeczne,
3) szanuje zdanie i poglądy innych,
4) chroni przyrodę, nie rozrzuca śmieci; zawsze utrzymuje porządek w miejscu nauki.
W klasowym zeszycie zachowania w ogóle nie ma wpisów o negatywnym zachowaniu.
Jest gotowy do ponoszenia konsekwencji własnych czynów.


Ocenę BARDZO DOBRĄ otrzymuje uczeń, który :


A. wypełnia wszystkie obowiązki i postanowienia Regulaminu ucznia, jest wzorem do naśladowania dla innych uczniów w klasie i szkole, w tym w szczególności:
1) jest systematyczny i sumienny w nauce, w pełnieniu powierzonych mu i dobrowolnie przez niego podjętych zadań,
2) bierze aktywny udział w lekcjach, systematycznie odrabia zadania domowe,
3) uczy się na miarę swoich zdolności i możliwości,
4) systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia,
5) terminowo dostarcza usprawiedliwienia wszystkich nieobecności i spóźnień,
6) angażuje się w podejmowanie prac na rzecz klasy, szkoły i wywiązuje się z nich.
7) ubrany jest stosownie do sytuacji szkolnej (strój opisany w Regulaminie ucznia).
B. Postępuje zgodnie z dobrem społeczności szkolnej:
1) jest uczciwy w postępowaniu – nie ściąga na sprawdzianach, przedstawia tylko prace wykonane samodzielnie, nie kłamie,
2) współpracuje z osobami dorosłymi w rozwiązywaniu problemów,
3) jest życzliwy i uczynny w stosunku do kolegów i koleżanek, z reguły udziela pomocy innym, słabszym,
4) jest inicjatorem uroczystości, wystaw klasowych,
5) dba o mienie szkolne, społeczne, kolegów i koleżanek,
6) przestrzega umów i kontraktów, dotrzymuje ustalonych terminów,
7) zawsze naprawia wyrządzoną nawet przypadkiem krzywdę lub szkodę,
8) aktywnie wypełnia podjęte zadnia w samorządzie klasowym lub szkolnym, pełni dyżury klasowe.
C. Dba o honor i tradycje szkoły:
1) godnie zachowuje się podczas uroczystości szkolnych,
2) wykazuje szacunek dla symboli narodowych, Unii Europejskiej i szkoły,
3) godnie reprezentuje szkołę / klasę w konkursach, zawodach (zgodnie ze swymi zainteresowaniami),
4) nie mówi o szkole źle.
D. Dba o piękno mowy ojczystej - nigdy nie używa wyrazów uważanych powszechnie za obraźliwe, nieprzyzwoite.
E. Dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób:

1) zawsze przestrzega obowiązujących w szkole regulaminów, reaguje na występujące zagrożenia,
2) dba o higienę osobistą, otoczenia, o swój wygląd,
3) nie przyczynia się do konfliktów z kolegami,
4) nie przynosi do szkoły niebezpiecznych przedmiotów i substancji,
5) nie ulega nałogom.
F. Godnie i kulturalnie zachowuje się w szkole i poza nią oraz okazuje szacunek innym osobom:
1) jest taktowny, kulturalny wobec nauczycieli, pracowników szkoły, kolegów i innych osób; odnosi się z szacunkiem do osób dorosłych,
2) używa wyrazów grzecznościowych w kontaktach ze wszystkimi,
3) ubiera się stosownie do okoliczności,
4) nigdy nie używa gestów uznanych za obraźliwe lub niegrzeczne,
5) szanuje zdanie i poglądy innych, skutecznie się z nimi porozumiewa,
6) chroni przyrodę, nie rozrzuca śmieci.
W klasowym zeszycie zachowania ma nie więcej niż 3 uwagi w semestrze nacechowane niską szkodliwością czynów.
Jest gotowy do ponoszenia konsekwencji własnych czynów.


Ocenę DOBRĄ otrzymuje uczeń, który :


A. Na ogół wypełnia obowiązki i postanowienia Regulaminu ucznia, w tym w szczególności:
1) uczy się na miarę swoich możliwości,
2) bierze udział w lekcjach, w miarę systematycznie odrabia zadania domowe,
3) systematycznie uczęszcza do szkoły i z reguły nie spóźnia się,
4) właściwie zachowuje się na zajęciach i podczas przerw,
5) w miarę terminowo dostarcza usprawiedliwienia nieobecności i spóźnień.
6) ubrany jest stosownie do sytuacji szkolnej (strój opisany w Regulaminie ucznia).
B. Postępuje zgodnie z dobrem społeczności szkolnej:
1) jest uczciwy w postępowaniu, nie kłamie, nie ściąga na sprawdzianach, przedstawia tylko prace wykonane samodzielnie,
2) często bierze udział w pracach na rzecz klasy, szkoły,
3) współpracuje z osobami dorosłymi w rozwiązywaniu problemów; czasami udziela pomocy innym,
4) dba o mienie szkolne, społeczne, szanuje pracę innych,
5) z reguły przestrzega umów i kontraktów,
6) stara się naprawić wyrządzoną krzywdę lub szkodę,
7) stara się wypełniać powierzone mu zadnia w samorządzie klasowym lub szkolnym, dobrze pełni dyżury klasowe.
C. Dba o honor i tradycje szkoły:
1) godnie zachowuje się podczas uroczystości szkolnych,
2) wykazuje szacunek dla symboli narodowych, Unii Europejskiej, szkoły,
3) na uroczystości szkolne nie zawsze przychodzi ubrany w strój galowy,
4) stara się reprezentować klasę w konkursach, zawodach (zgodnie ze swymi zainteresowaniami),
5) nie mówi o szkole źle.
D. Dba o piękno mowy ojczystej - nie używa wyrazów uważanych powszechnie za obraźliwe, nieprzyzwoite.
E. Dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób:

1) stara się przestrzegać obowiązujących w szkole regulaminów,
2) dba o higienę osobistą i otoczenia, nie niszczy roślin, nie rozrzuca śmieci,
3) stara się nie przyczyniać się do konfliktów z kolegami; jego zachowanie nie zagraża bezpieczeństwu innych,
4) nie przynosi do szkoły niebezpiecznych przedmiotów i substancji,
5) rozumie szkodliwość ulegania nałogom i sam nie używa żadnych używek.
F. Godnie i kulturalnie zachowuje się w szkole i poza nią oraz okazuje szacunek innym osobom:
1) stara się być taktowny, kulturalny wobec nauczycieli, pracowników szkoły, kolegów i innych osób,
2) życzliwie traktuje koleżanki i kolegów,
3) używa wyrazów grzecznościowych w kontaktach z innymi,
4) nie używa gestów uznanych za obraźliwe lub niegrzeczne,
5) stara się ubierać stosownie do okoliczności,
6) stara się służyć pomocą słabszym, koleżankom i kolegom.
Rozumie szkodliwość swojego postępowania i wykazuje chęć poprawy swojego zachowania. W klasowym zeszycie zachowania ma niewiele uwag nacechowanych niską szkodliwością czynów. Jest gotowy do ponoszenia konsekwencji własnych czynów.

Ocenę POPRAWNĄ otrzymuje uczeń, który:


A. Stara się wypełniać obowiązki szkolne i przestrzegać Regulaminu ucznia na miarę swoich możliwości, w tym w szczególności:
1) stara się brać udział w lekcjach, nie zawsze odrabia zadania domowe,
2) sporadycznie opuszcza zajęcia bez usprawiedliwienia,
3) zdarzają mu się spóźnienia na zajęcia,
4) nie zawsze zachowuje się właściwie na zajęciach i podczas przerw,
5) na ogół ubrany jest stosownie do sytuacji szkolnej (strój opisany w Regulaminie ucznia).
B. Nie zawsze postępuje zgodne z dobrem społeczności szkolnej:
1) rzadko bierze udział w pracach na rzecz klasy, szkoły,
2) z reguły jest uczciwy w postępowaniu, jednakże zdarzają mu się drobne uchybienia,
3) niekiedy lekceważy polecenia nauczycieli i innych pracowników szkoły,
4) nie niszczy mienia szkolnego, społecznego i indywidualnego w szkole i poza nią, niekiedy zdarzają mu się drobne przewinienia,
5) stara się naprawić wyrządzoną krzywdę lub szkodę.
C. Dba o honor i tradycje szkoły:
1) właściwie zachowuje się podczas uroczystości szkolnych,
2) na uroczystości szkolne nie zawsze przychodzi ubrany w strój galowy,
3) szanuje sztandar szkoły.
D. Dba o piękno mowy ojczystej:
1) zdarza się, że używa wyrazów uważanych powszechnie za obraźliwe, nieprzyzwoite.
E. Nie zawsze dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób:
1) zdarza mu się nie przestrzegać obowiązujących w szkole regulaminów, niekiedy lekceważy niebezpieczeństwo,
2) nie zawsze dba o higienę osobistą i otoczenia,
3) jego zachowanie na ogół nie zagraża bezpieczeństwu innych,
4) nie przynosi do szkoły niebezpiecznych przedmiotów i substancji,
5) rozumie szkodliwość ulegania nałogom i sam stara się nie stosować żadnych używek.
F. Niekiedy uchybia kulturze bycia, zachowania w szkole i poza nią:
1) stara się przestrzegać zasad współżycia społecznego, unikać uczestniczenia w kłótniach i konfliktach,
2) zdarza mu się nietaktowne zachowanie wobec kolegów, koleżanek,
3) z reguły okazuje szacunek nauczycielom,
4) z reguły nie używa gestów uznanych za niegrzeczne lub obraźliwe,
5) nie zawsze wykazuje szacunek dla poglądów innych.
Rozumie szkodliwość swojego postępowania i wykazuje chęć poprawy swojego zachowania.
W klasowym zeszycie zachowania ma uwagi, jednakże nie są one nacechowane wysoką szkodliwością czynów.
Wykazuje chęć współpracy z wychowawcą, pedagogiem, pozytywnie reaguje na uwagi pracowników szkoły.
Wykazuje gotowość do ponoszenia konsekwencji własnych czynów.

Ocenę NIEODPOWIEDNIĄ otrzymuje uczeń, który:


A. Rzadko wywiązuje się z powierzonych obowiązków, dopuszcza się łamania postanowień Regulaminu ucznia, w tym w szczególności:
1) stara się brać udział w lekcjach, nie zawsze odrabia zadania domowe,
2) zdarza się, że jego nieobecności są nieusprawiedliwione, spóźnia się na zajęcia,
3) zachowuje się niewłaściwie na zajęciach i podczas przerw, przeszkadza innym,
4) nieterminowo dostarcza usprawiedliwienia nieobecności i spóźnień.
5) nie zawsze ubrany jest stosownie do sytuacji szkolnej (strój opisany w Regulaminie ucznia).
B. Nie zawsze postępuje zgodnie z dobrem społeczności szkolnej:
1) nie zawsze jest uczciwy w postępowaniu, zdarzają mu się kłamstwa, oszustwa,
2) rzadko bierze udział w pracach na rzecz klasy, szkoły,
3) lekceważy polecenia nauczycieli i innych pracowników szkoły,
4) zdarza mu się niszczyć mienie szkolne, społeczne i indywidualne w szkole i poza nią,
5) stara się naprawić wyrządzoną krzywdę lub szkodę,
6) nie zawsze przestrzega zasad współżycia społecznego (poniża innych, bierze udział w konfliktach, kłótniach, bójkach; bywa, że stosuje zastraszanie, wyłudzanie i inne).
C. Nie zawsze dba o honor i tradycje szkoły:
1) nie zawsze zachowuje się właściwie podczas uroczystości szkolnych.
D. Nie zawsze dba o piękno mowy ojczystej:
1) zdarza się, że używa wyrazów uważanych powszechnie za obraźliwe, nieprzyzwoite.
E. Nie zawsze dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób:
1) zdarza mu się nie przestrzegać obowiązujących w szkole regulaminów,
2) jego zachowanie może stanowić zagrożenie dla niego samego i innych, nie przestrzega zasad bhp, lekceważy niebezpieczeństwo,
3) bywa agresywny, niekiedy stosuje przemoc lub znęca się fizycznie czy psychicznie nad słabszymi,
4) często nie dba o higienę osobistą i otoczenia,
5) rozumie szkodliwość ulegania nałogom i sam stara się nie używać żadnych używek.
F. Uchybia kulturze bycia, zachowania w szkole i poza nią:
1) przejawia brak kultury – bywa arogancki, niekiedy wulgarny w stosunku do kolegów, używa gestów uznanych za niegrzeczne lub obraźliwe,
2) w stosunku do nauczycieli i innych dorosłych osób bywa niegrzeczny, niekiedy arogancki , ale nie wulgarny zarówno w słowach jak i w gestach,
3) często lekceważy poglądy innych.
Rzadko wykazuje chęć współpracy z wychowawcą, pedagogiem oraz chęć porzucenia złych nawyków.
Powtarzające się wpisy w klasowym zeszycie zachowania świadczą o łamaniu przez niego przyjętych norm zachowania zawartych w Regulaminie ucznia.
Rzadko wykazuje gotowość do ponoszenia konsekwencji własnych czynów.

Ocenę NAGANNĄ otrzymuje uczeń, który :


A. Nie wywiązuje się z powierzonych obowiązków, bardzo często nie przestrzega postanowień Regulaminu szkolnego, nie pracuje na miarę swoich możliwości:
1) wykazuje lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych,
2) często opuszcza zajęcia szkolne bez usprawiedliwienia, spóźnia się, wagaruje,
3) uniemożliwia prowadzenie zajęć,
4) nie zawsze ubrany jest stosownie do sytuacji szkolnej (strój opisany w Regulaminie ucznia).
B. Nie postępuje zgodne z dobrem społeczności szkolnej:
1) nie angażuje się w prace na rzecz klasy i szkoły,
2) nie jest uczciwy w postępowaniu, zdarzają mu się kłamstwa,
3) lekceważy polecenia nauczycieli i innych pracowników szkoły,
4) niszczy mienie szkolne, społeczne i indywidualne w szkole i poza nią,
5) narusza zasady współżycia społecznego (poniża innych; bierze udział w konfliktach, kłótniach, bójkach, zdarzają mu się oszustwa, oszczerstwa; bywa, że stosuje zastraszanie, szantaż, wyłudzanie; bywa, że bierze udział w kradzieżach, napadach; wykazuje przejawy demoralizacji).
C. Nie dba o honor i tradycje szkoły:
1) z reguły zachowuje się niewłaściwie podczas uroczystości szkolnych.
D. Nie dba o piękno mowy ojczystej:
1) używa wyrazów uważanych powszechnie za obraźliwe, nieprzyzwoite.
E. Nie dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne i innych osób:
1) nie przestrzega obowiązujących w szkole regulaminów, lekceważy zagrożenia,
2) nie dba o higienę osobistą i otoczenia,
3) nie rozumie szkodliwości ulegania nałogom,
1) jego zachowanie stanowi zagrożenie dla niego samego i innych, nie przestrzega zasad bhp, lekceważy niebezpieczeństwo,
2) jest agresywny, bywa że stosuje przemoc, znęca się fizycznie lub psychicznie nad słabszymi,
3) nie przestrzega zakazu przynoszenia do szkoły przedmiotów lub substancji uważanych za niebezpieczne.
F. Uchybia kulturze bycia, zachowania w szkole i poza nią:
1) przejawia brak kultury: bywa arogancki, wulgarny w stosunku kolegów, używa gestów uznanych za obraźliwe lub niegrzeczne,
2) w stosunku do nauczycieli i innych dorosłych osób bywa niegrzeczny, niekiedy arogancki, wulgarny zarówno w słowach, jak i w gestach.
Rzadko podejmuje chęć współpracy z wychowawcą, pedagogiem, psychologiem, nie wykazuje chęci poprawy mimo podejmowanych przez szkołę środków wychowawczych.
Powtarzające się wpisy w klasowym zeszycie zachowania świadczą o świadomym łamaniu przez niego przyjętych norm zachowania zawartych w Regulaminie ucznia. Rzadko wykazuje gotowość do ponoszenia konsekwencji własnych czynów.


3. Uczeń, który narusza zasady współżycia społecznego w szkole lub poza nią, czyli jego zachowanie jest rażąco sprzeczne z nakazami moralności i obyczajów, wykazuje przejawy demoralizacji, powinien być oceniony oceną nie wyższą niż nieodpowiednia.

III. Warunki i tryb uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania

1. W przypadku, gdy uczeń nie zgadza się z przewidywaną przez wychowawcę roczną oceną klasyfikacyjną zachowania, ma prawo w ciągu siedmiu dni od dnia powiadomienia go o ocenie zgłosić wychowawcy chęć poprawienia oceny.

2. O trybie poprawiania oceny zachowania decyduje wychowawca klasy w porozumieniu z zespołem uczącym w danej klasie.

3. Prawo do uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania nie przysługuje uczniowi, który:

1) opuścił bez usprawiedliwienia więcej niż 15 godzin lekcyjnych w semestrze,
2) otrzymał co najmniej upomnienie wychowawcy,
3) w sposób rażący narusza zasady współżycia społecznego, normy etyczne i moralne w szkole lub poza nią :
a) brał udział w kradzieży,
b) znęcał się psychicznie lub fizycznie nad słabszymi, stosował szantaż, wyłudzenie, zastraszenie,
c) rozmyślnie zdewastował mienie szkolne, publiczne lub prywatne,
d) oszukał nauczyciela, dokonał fałszerstwa,
e) palił papierosy, stosował inne używki, namawiał do tego innych w szkole lub poza nią.

4. W przypadku powzięcia informacji o rażącym naruszeniu przez ucznia zasad współżycia społecznego w szkole, poza nią lub popełnieniu czynu zagrażającego zdrowiu i życiu lub czynu karalnego po przeprowadzeniu rocznej klasyfikacji uczniów przewiduje się obniżenie wystawionej przez wychowawcę oceny zachowania na plenarnym posiedzeniu Rady Pedagogicznej. Decyzje o powyższym podejmuje się w formie uchwały rady pedagogicznej.

5. O powyższej decyzji wychowawca natychmiast pisemnie powiadamia rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.

IV. Zasady wnoszenia zastrzeżeń do wystawionej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania

1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.

2. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć edukacyjno – wychowawczych.

3. W przypadku zastrzeżeń wniesionych do Dyrektora szkoły przez rodziców (prawnych opiekunów) do wystawionej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, sprawdzana jest procedura postępowania w tej sprawie.

4. Dyrektor szkoły rozpatruje zasadność odwołania i zgodność trybu ustalenia oceny zachowania z procedurami obowiązującymi w tym zakresie zastosowanymi przez wychowawcę klasy.

5. Przy rozpatrywaniu zasadności odwołania od klasyfikacyjnej oceny zachowania bierze się pod uwagę dokumentację zgromadzoną przez wychowawcę, dotyczącą trybu wystawienia tej oceny:

a) przekazanie uczniom i rodzicom (prawnym opiekunom) przez wychowawcę informacji dotyczącej sposobu i kryteriów oceniania zachowania oraz o rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania,
b) zgodność wystawienia tej oceny z zasadami opisanymi w WSO w części III, a dotyczącymi zasięgnięcia opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia,
c) zgodność z kryteriami opisanymi w WSO,
d) treść uwag o zachowaniu się ucznia w szkole lub poza nią udokumentowane przez wychowawcę,
e) fakt przekazania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o zachowaniu się ich dziecka w szkole, poza szkołą oraz o rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania w terminie zgodnym z WSO.
6. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, Dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie:
a) Dyrektor szkoły lub wicedyrektor - jako przewodniczący komisji,
a) wychowawca klasy,
b) wskazany przez Dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
c) pedagog, jeśli jest zatrudniony w szkole,
d) psycholog, jeśli jest zatrudniony w szkole,
e) przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego,
f) przedstawiciel Rady Rodziców.

7. Komisja, o której mowa w pkt. 6, ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

8. Ocena ustalona przez komisję nie może być niższa od ustalonej wcześniej przez wychowawcę.

9. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

10. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
a) skład komisji,
b) termin posiedzenia komisji,
c) wynik głosowania,
d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.


CZĘŚĆ IV

Procedura ewaluacji WSO

1. Ewaluacja Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania dokonywana jest na podstawie:

a) analizy dokumentacji wychowawcy klasy, dzienników lekcyjnych, arkuszy ocen,
b) analizy PSO,
c) analizy sprawdzianów,
d) analizy wyników klasyfikacji i promocji,
e) wyników ankiet skierowanych do nauczycieli, uczniów, rodziców,
f) uwag i wniosków dotyczących procedur wystawiania ocen oraz trybu ustalania ocen klasyfikacyjnych śródrocznych i rocznych.

2. W ciągu całego roku szkolnego nauczyciele swoje uwagi i spostrzeżenia przekazują przewodniczącemu komisji statutowej.

3. Ewaluacji systemu oceniania dokonuje się w terminach zaplanowanych w planie nadzoru pedagogicznego w części: ewaluacja pracy szkoły; ze spostrzeżeniami zapoznaje się Radę Pedagogiczną.

Wewnątrzszkolny System Oceniania po zmianach wprowadzonych uchwałą Rady Pedagogicznej nr 3 z dnia 27 stycznia 2010 r.


Wewnątrzszkolny System Oceniania po zmianach wprowadzonych uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 18 września 2012r.

Pokaż metryczkę tego dokumentu drukuj 
Podpisał: Anna Otto-Dutka
Dokument z dnia: 20.02.2013
Dokument oglądany razy: 901
Opublikował: Anna Otto-Dutka
Publikacja dnia: 20.02.2013
 
Ukryj metryczkę tego dokumentu     drukuj 


bip.gov.pl